Investigation report on Alexander L KiellandPilot project for waterflooding
person av Norsk Oljemuseum
4. april 1981 var rapporten fra granskningskommisjonen for havariet av ”Alexander L. Kielland” klar. Rapporten rettet sterk kritikk mot de fleste som hadde hatt med ”Alexander L. Kielland” å gjøre, helt siden den lå på tegnebrettet.
— ”Alexander L. Kielland”. Photo: Unknown/Norwegian Petroleum Museum
© Norsk Oljemuseum

Kommisjonen fastslo at utløsende faktor var for dårlig sveisesøm i beskyttelseskapselen til hydrofonen på D-staget, og at overbelastning førte til utmattingsbrudd i flere stag på D-beinet som ble revet av. ”Kielland”-plattformen kantret fordi den ikke var konstruert med tilstrekkelig stabilitet når den mistet ett av sine fem bein.

Dessuten var det dører som skulle vært lukket åpne, slik at riggen tok inn vann når den krenget og dermed ikke kunne holde seg flytende.[REMOVE]Fotnote: NOU-rapport nr. 11, 1981, ”Alexander L. Kielland”-ulykken 

 

Investigation report on Alexander L KiellandPilot project for waterflooding
Published 20. June 2019   •   Updated 20. June 2019
© Norsk Oljemuseum
close Close

Leave a Reply

Your e-mail address will not be published. Required fields are marked *