Fjerningen av Edda starter
Heerema Marine Contractors brukte «Thialf» – et av verdens største kranfartøy – til denne operasjonen. Bare arbeidsdekket på «Thialf» er større enn to fotballbaner. Med over 260 mann om bord minner den om en stor, velorganisert maurtue med folk som jobber overalt mellom konteinere og tungt løfteutstyr.
Det tyngste Edda-løftet på 750 tonn var nærmest å regne som en lettvekter for «Thialf» som har en krankapasitet på hele 14 000 tonn. «Det er viktig at vi nå høster erfaringer. Denne operasjonen var svært vellykket», var konklusjonen til ConocoPhillips sin prosjektleder Dag Roar Johansen.
Hvert løft krevde unik planlegging og spesialtilpasning for å gjøre det sikkert og miljøvennlig. På Edda var det en spesiell utfordring å fjerne brostøtten. Et kutteverktøy, som skjærer med vann og sand under høyt trykk, ble ført ned på innsiden av strukturen. Der ble pælene kuttet 2,5 meter under havbunnen for å unngå å etterlate hindringer for framtidige brukere av havet. Det var knyttet stor spenning til kutteoperasjonen siden bruk av kutteutstyret krevde godt vær og fri tilgang til nødvendig dybde under sjøbunnen.
En annen kritisk operasjon var å løfte opp brostøtten og snu den 90 grader for å plassere den horisontalt på en lekter. Det ble montert en arbeidsplattform på toppen og nye løfteører, det vil si anordning til å feste vaiere i, ble sveiset fast. Særlig utfordrende var det å sette på et løfteøre nederst på det ene beinet. Dette ble gjort mens brostøtten hang i kranen. Når løfteøret var klart, ble det festet med kraftige vaiere til den andre kranen. Operasjonen ble avsluttet ved at begge kranene løftet samtidig i et såkalt tandemløft, snudde strukturen, og la den på lekteren. Transporten til Vats i Rogaland startet etter at alle strukturene var festet til lekterdekket.[REMOVE]Fotnote: Pioner, «Lette strukturer fjernes», August 2006.
Gjenstander som fallerDet er sikkert å fly