Tommeliten i driftBeskyttelsesveggen på plass

Ny helikopterterminal på Sola

person av Norsk Oljemuseum
7. mars 1989 var det offisiell åpning av heliporten på Stavanger lufthavn, Sola. Med det var det slutt på helikoptertrafikk på Forus.
— Helikoptre på rekke. Foto: ConocoPhillips/Norsk Oljemuseum
© Norsk Oljemuseum

Etter at offshoreflygingene kom i gang og Helikopter Service fikk kontrakter, overtok de i 1966 en brakke og tre hangarer på den gamle tyskerflyplassen på Forus, som Forsvaret disponerte. Området ble opprustet.

På midten av 1970-tallet ble det bestemt at det skulle bygges motorvei mellom Sandnes og Stavanger, noe som gjorde at deler av området måtte flyttes. 1. juli 1975 kjøpte Helikopter Service et område nord for den gamle basen.

I 1978 sto det nye terminalbygget klar til bruk. Men basen var omstridt. Det var problemer med flystøy, naboklager og uenighet med lufttrafikktjenesten på Sola. Det ble bestemt at helikoptertrafikken skulle flyttes. Men det trakk ut i tid. Først 7. mars 1989 åpnet samferdselsminister William Engseth offisielt den nye heliporten på Stavanger lufthavn, Sola.

Tommeliten i driftBeskyttelsesveggen på plass
Publisert 22. september 2017   •   Oppdatert 26. oktober 2020
© Norsk Oljemuseum
close Lukk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *