Sement på ville veier

person Nordal Torstensen / Norsk Oljemuseum
Nordal Torstensen jobbet som sementerer på Ekofisk 2/4 B før utblåsningen. En dag skjedde det et uhell.

NOMF-02685.013
— Sement- og mudtankene på Ekofisk 2/4 B. Foto: Kerem Floor/Norsk Oljemuseum
© Norsk Oljemuseum
sement på ville veier,
Cementcontainer på Albuskjell 1/6 A. Foto: Jan A. Tjemsland/Norsk Oljemuseum

Når en transporterer sement, bruker en trykkluft og blåser den fra siloene over til sementmikseutstyret. Trykkluften må ventileres ut og vekk før sementen kommer ned i selve mikseutstyret. Det går en ventilasjonslinje som føres vekk mot sjøen. Denne luften inneholder mye støv. På Bravo hadde de klart å koble ventilasjonslinjen sammen med linjen som blåste sement fra båtene opp i tankene. Dette var det ingen som hadde oppdaget før en dag begge disse operasjonene ble utført samtidig, forteller Torstensen: – Akkurat når vi skulle begynne på sementjobben, hadde de begynt å blåse sement fra supplybåten som lå og losset ved siden av. Supplybåten blåste med mye høyere trykk enn vi hadde på ventilasjonslinjen. Dermed ble sementen fra båten blåst rett inn til oss. Der ble tanken full og så fløt det over.

– Jeg så bare det kvite i øynene på Johan Ørke som var hjelperen min. Vi sto til ørene i sement og kunne ikke begripe hva det var som skjedde.

Johan var helt grå av sement og det hvite i øynene begynte helst å bli rødt, for sementen irriterte. Det ble litt amper stemning for vi tapte tid på dette. Jeg skjønte ingen ting, men så gikk jeg bort til rekken for å trekke pusten litt. Der ser jeg supplybåten ligger og blåser sement. Så måtte vi finne ut hvor sementlinjen gikk hen. Vi gikk ned og fulgte linjen. Dermed fant vi ut at de to linjene var koblet sammen.

En annen episode skjedde ombord på «Ocean Viking». Riggen hadde vært på verksted blant annet for å skifte sementlinjen med en ny linje som skulle tåle høyere trykk. Når riggen kom ut, skulle vi teste at alt fungerte. Vi pumpet vann gjennom, men så ble det trykk, og jeg trodde det måtte være noen som hadde stengt en ventil. Jeg fulgte linjen, men jeg fant ingen stengte ventiler. Alt så åpent og normalt ut. Jeg prøvde igjen, men fikk trykk med en gang. Vi måtte gå over linjen på nytt, seksjon for seksjon, for å se om det var noe som sto fast inne i røret.

Til slutt fant vi feilen. Det som hadde skjedd var at de hadde montert sementlinjen ut fra to forskjellige tegninger. Det var en tegning som gikk fra sementutstyret bort til mudrommet. De som hadde montert linjen fram til denne veggen hadde sveiset røret fast i veggen. Så var det noen andre som hadde jobbet ut fra den andre tegningen og hadde sveiset fast røret på den siden av veggen.

Men ingen hadde skåret hull i veggen!

Det var en lignende episode på Albuskjell. Der var også sementlinjen tett og en måtte gå gjennom seksjon for seksjon for å finne feilen.

Til slutt fant de 24 tomme vinflasker inne i linjen!

Riggen var bygd i Frankrike. Der hadde arbeidsfolkene vin til lunsj, og så hadde de stappet tomflaskene i det første og beste røret de så. Omregnet i de timene det tok å rette opp dette her, ble det kolossalt dyrt. Riggen kunne ikke gjøre noe før sementlinjene var åpnet.

Fra Blikken til Nordsjøen
Da oljemuseet åpnet i 1999 fortalte Nordal Torstensen Kong Harald om livet offshore. Foto: Dag Myrestrand/Norsk Oljemuseum
Publisert 18. oktober 2017   •   Oppdatert 20. mars 2020
© Norsk Oljemuseum
close Lukk