Varmt på dekk

person Norsk Oljemuseum
Prøveproduksjonsplattformen Gulftide var egentlig en boreplattform som var ombygd med prosessanlegg på. Det var høyt trykk i bønnene og Gulftide produserte 44 000 fat med olje og et ukjent antall kubikkfot med gass hvert døgn tidlig i 70-årene. Oljen gikk rett ombord i bøyelastere. Gassen ble brent av med en kraftig flamme ytterst på flammebommen på siden av plattformen.
— Egg-steking på dekk, Gulftide. Foto: Fredrik Broadhurst/Norsk Oljemuseum
© Norsk Oljemuseum

Teddy Broadhurst begynte å jobbe på Gulftide i januar 1972. Han husker godt den kraftige gassflammen som brant høyt over dekk. – Enkelte dager med spesielle vindretninger sto flammen inn over plattformen. Da var det ekstremt varmt på hele plattformen, særlig nede på dekk, forteller han. – Det var en som fant ut han ville se hvor lang tid det tok å steke et egg på dekk. Vi visste at varmen var sterk, for vi fikk jo en del fisk. Hvis en ble for ivrig med å fiske og den første fisken ble liggende for lenge, ble den kokt på dekk. Så vi prøvde med egg, og tok bilder av prosessen. Bildene viser at etter at egget var knekt, var det ikke lenge før hviten ble skikkelig hvit. Jeg tror det var fire minutt det tok før egget var stekt.

En annen episode var da det kom om bord sand i plastsekker for sandblåsing. – Vi gikk inn for å drikke kaffe, og da vi kom ut igjen var det ikke sandsekker lenger. Det var bare en haug med sand, for plastikken hadde smeltet. Utstyret for øvrig tålte varmen. Men det kunne bli vel varmt for oss ansatte også. Jeg husker jeg klatret opp for å feste en antenne høyt oppe som var blitt løs. Da fikk jeg brannsår mellom hansken og kjeledressen, for jeg hadde strukket meg.

gulftide,
Gulftide på Ekofisk. Foto: Harry Nor-Hansen/Norsk Oljemuseum
Gulftide
Publisert 20. oktober 2017   •   Oppdatert 23. mars 2020
© Norsk Oljemuseum
close Lukk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *