Forsyningsskip kjørte på plattform
Tåken lå tett rundt Ekofisk denne morgenen. Det blåste rundt 6 sekundmeter fra sør, sørvest.[REMOVE]Fotnote: Yr.no. Ekofisk målestasjon. Været som var. https://www.yr.no/sted/Norge/Hav/Ekofisk_m%C3%A5lestasjon/almanakk.html?dato=2005-06-03 Uten forvarsel smalt forsyningsskipet «Ocean Carrier» inn i strukturene på Ekofisk.[REMOVE]Fotnote: Stormark. K. (2005. 3. juni). Norsk supply-båt: Kolliderte med Ekofisk-plattform. VG I tåken kolliderte skipet med flere gamle installasjoner, og ødela blant annet gangbroen mellom Ekofisk-tanken og 2/4 P.
«Ocean Carrier» fikk skader i sammenstøtet, men ingen personer, hverken om bord i skipet eller på plattformene i Ekofisk-feltet, kom til skade. Situasjonen ble raskt avklart og evakuering ble ikke nødvendig. Produksjonen var nedstengt, og det oppholdt seg ikke mennesker på de delene av Ekofisk-senteret som ble truffet. Det var plattformer som inngikk i fjerningsprogrammet og som skulle demonteres.
ConocoPhillips satte ned en egen ekspertgruppe for å se på årsaken til hendelsen.
Hva gikk galt?
Sammenstøtet skyldtes menneskelig svikt. I tett skodde og en marsjfart på 12 knop gikk «Ocean Carrier» inn i sikkerhetssonen på vei rett mot Ekofisk. Sikten var på 100 til 150 meter. Plutselig skimtet kapteinen en installasjon og satt begge maskinene i revers, samtidig som han la roret kraftig over. Men for seint. Båten traff installasjonene.
Kort tid før kollisjonen hadde kapteinen overtatt kommandoen på båten fra styrmannen. Det oppsto misforståelser om hvem som var ansvarlige for navigeringen. Kapteinen mente han ikke hadde blitt ordentlig orientert om posisjonen og om at båten var så nær Ekofisk. Han var derfor sikker på at båten var i rom sjø og sjekket ikke navigasjonsinstrumentene.[REMOVE]Fotnote: Ptil. (2011. 5. januar). Risiko for kollisjoner med besøkende fartøyer. Hentet fra http://www.ptil.no/konstruksjonssikkerhet/risiko-for-kollisjoner-med-besokende-fartoyer-article7484-826.html
Men også ConocoPhillips måtte tåle kritikk for ikke å ha fulgt egne rutiner i forbindelse med sikkerhetssonen rundt Ekofisk-senteret. Selskapet nedsatte en egen gransking som viste at korttidskontrakter med redere var en sikkerhetsrisiko, og at selskapet burde inngå kontrakter av lang varighet for at redere og sjøfolk skulle få den erfaring som krevdes for å seile inn til og mellom installasjonene på Ekofisk. Selskapet konkluderte med at bare flaks forhindret en storulykke med tap av menneskeliv og/eller forurensning.[REMOVE]Fotnote: Voldsund, O. (2005. 29. september). Flaks hindret stor ulykke. NRK. Hentet fra https://www.nrk.no/rogaland/flaks-hindret-stor-ulukke-1.245645
Bærekraftig utviklingReduserte utslipp til luft