Bærekraftig utviklingReduserte utslipp til luft

Forsyningsskip kjørte på plattform

person av Trude Meland, Norsk Oljemuseum
Det ble slått full alarm på Ekofisk-senteret om morgenen 3. juni 2005. Klokken 8.20 kolliderte et forsyningsskip med en av plattformene. 440 oljearbeidere gjorde seg klar til å gå i livbåtene.
— Tykk tåke på Ekofisk-senteret. Foto: Husmo Foto/Norsk Oljemuseum
© Norsk Oljemuseum

Tåken lå tett rundt Ekofisk denne morgenen. Det blåste rundt 6 sekundmeter fra sør, sørvest.[REMOVE]Fotnote: Yr.no. Ekofisk målestasjon. Været som var. https://www.yr.no/sted/Norge/Hav/Ekofisk_m%C3%A5lestasjon/almanakk.html?dato=2005-06-03 Uten forvarsel smalt forsyningsskipet «Ocean Carrier» inn i strukturene på Ekofisk.[REMOVE]Fotnote: Stormark. K. (2005. 3. juni). Norsk supply-båt: Kolliderte med Ekofisk-plattform. VG I tåken kolliderte skipet med flere gamle installasjoner, og ødela blant annet gangbroen mellom Ekofisk-tanken og 2/4 P.

«Ocean Carrier» fikk skader i sammenstøtet, men ingen personer, hverken om bord i skipet eller på plattformene i Ekofisk-feltet, kom til skade. Situasjonen ble raskt avklart og evakuering ble ikke nødvendig.  Produksjonen var nedstengt, og det oppholdt seg ikke mennesker på de delene av Ekofisk-senteret som ble truffet. Det var plattformer som inngikk i fjerningsprogrammet og som skulle demonteres.

ConocoPhillips satte ned en egen ekspertgruppe for å se på årsaken til hendelsen.

Hva gikk galt?

Sammenstøtet skyldtes menneskelig svikt. I tett skodde og en marsjfart på 12 knop gikk «Ocean Carrier» inn i sikkerhetssonen på vei rett mot Ekofisk. Sikten var på 100 til 150 meter. Plutselig skimtet kapteinen en installasjon og satt begge maskinene i revers, samtidig som han la roret kraftig over. Men for seint. Båten traff installasjonene.

Kort tid før kollisjonen hadde kapteinen overtatt kommandoen på båten fra styrmannen. Det oppsto misforståelser om hvem som var ansvarlige for navigeringen. Kapteinen mente han ikke hadde blitt ordentlig orientert om posisjonen og om at båten var så nær Ekofisk. Han var derfor sikker på at båten var i rom sjø og sjekket ikke navigasjonsinstrumentene.[REMOVE]Fotnote: Ptil. (2011. 5. januar). Risiko for kollisjoner med besøkende fartøyer. Hentet fra http://www.ptil.no/konstruksjonssikkerhet/risiko-for-kollisjoner-med-besokende-fartoyer-article7484-826.html

historie, forsidebilde, 2005, forsyningsskip kjørte på ekofisk-plattform,
Faksimile fra VG 3. juni 2005

Men også ConocoPhillips måtte tåle kritikk for ikke å ha fulgt egne rutiner i forbindelse med sikkerhetssonen rundt Ekofisk-senteret. Selskapet nedsatte en egen gransking som viste at korttidskontrakter med redere var en sikkerhetsrisiko, og at selskapet burde inngå kontrakter av lang varighet for at redere og sjøfolk skulle få den erfaring som krevdes for å seile inn til og mellom installasjonene på Ekofisk. Selskapet konkluderte med at bare flaks forhindret en storulykke med tap av menneskeliv og/eller forurensning.[REMOVE]Fotnote: Voldsund, O. (2005. 29. september). Flaks hindret stor ulykke. NRK. Hentet fra https://www.nrk.no/rogaland/flaks-hindret-stor-ulukke-1.245645

Bærekraftig utviklingReduserte utslipp til luft
Publisert 18. september 2019   •   Oppdatert 26. februar 2020
© Norsk Oljemuseum
close Lukk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *