Ekofisk II offisielt åpnet!Ekofisk-komiteen inn i NOPEF

Helikopter nødlander på Sola

person av Trude Meland, Norsk Oljemuseum
«Det kom ulyder fra drivverket over hodet på oss. Det hørtes ut som om motoren skar seg.»
— Et helikopter, av typen Super Puma, står på helikopterdekket på plattformen Ekofisk 2/4 H. Foto: Husmo Foto/Norsk Oljemuseum
© Norsk Oljemuseum

 

Slik fortalte plattformsjef Arne J. Johansen om hvordan han opplevde dramatikken i Super Puma-helikopteret som måtte nødlande på Sola utenfor Stavanger tirsdag 20. oktober 1998.[REMOVE]Fotnote: Bø, Trond. (1998, 21. oktober). Helikopter rakk Sola etter stans i én motor. Aftenposten. «Vi fikk beskjed om å gjøre oss klar til nødlanding, så vi tok på oss hettene og gjorde oss klar.»

Helikopteret, en Super Puma med kjennetegn LN-OND som tilhørte Norsk Helikopter, befant seg midt ute i Nordsjøen og i 2000 fots høyde da flygerne oppdaget feil på den ene motoren. Det var på vei til Tor-plattformen på Ekofisk med oljearbeidere som skulle på jobb.

Historie, 1998, helikopter nødlander på sola, avis, faksimile, det er sikkert å fly, 2006
Fra Aftenposten 21.10.1998

Helikopteret tok av fra Sola klokken fem over tolv denne tirsdagen. Været var fint, med svak vind og spredd skydekke.[REMOVE]Fotnote: Yr.no. Været som var 20. oktober 1998. Ekofisk målestasjon. Hentet fra https://www.yr.no/sted/Norge/Hav/Ekofisk_m%C3%A5lestasjon/almanakk.html?dato=1998-10-20 Bølgehøyden var 2,5 meter. Etter 20 minutter i luften oppdaget pilotene at helikopteret var ustabilt og situasjonen indikerte at de hadde fått problemer med høyre motor som gikk med veldig høyt turtall. En uvanlig høy motorlyd fylte cockpiten og støyen bare økte.

Flygerne tok ingen sjanser og sendte ut tre ganger MAYDAY. Hovedredningssentralen ble koblet inn, og helikoptre og fartøy i nærheten ble varslet. I cockpiten hadde flere alarmer begynt å ule og varsellampene lyste. Helikopterflygerne bestemte seg for å skru av høyre motor og å sette helikopteret ned på sjøen. Det var på tide å forberede passasjerene på nødlanding. De 14 passasjerene om bord ble bedt om å innta «Brace position» – hendene bak hodet og albuene fram mens de bøyde seg forover. Dette var noe alle som har jobbet offshore har øvd på mange ganger i løpet av sikkerhetskursene.

Helikopteret befant seg nå på 600 fot, eller om lag 180 meters høyde og på vei ned.

Det gikk så opp for pilotene at de hadde tolket situasjonen feil. Det var ikke høyre motor som sviktet, men venstre motor som gikk på et uvanlig lavt turtall. De fikk startet opp igjen høyre motor og nedstigingen ble stoppet på 500 fot. Helikopteret steg igjen til 1000 fot og kursen satt mot land mens hovedredningssentralen og passasjerene ble informert om situasjonen.

Under turen hjem ble et annet av selskapets helikopter dirigert mot LN-OND og et av forsvarets Sea King redningshelikoptre tok av fra Sola og fløy LN-OND i møte og eskorterte det til land.[REMOVE]Fotnote: Havarikommisjonen for sivil luftfart. (2000. 14. juni). Alvorlig luftfartshendelse i Nordsjøen ved A 47, 20. oktober 1998, med Eurocopter AS 332L Super Puma, LN-OND. (RAP 28/2000). Hentet fra https://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2000-28

Norsk Helikopter besluttet å sette alle Super Puma-maskinene på bakken inntil årsaken til at motoren stanset var kartlagt. Omlag 190 oljearbeidere ble landfast, mens 165 ikke kom seg hjem fra jobb på Ekofisk som planlagt.[REMOVE]Fotnote: Adresseavisen. (1998, 22. Oktober). Kø i heli-trafikken.

Granskning iverksatt

Hendelsen ble meldt til Havarikommisjonen for sivil luftfart (HSL) som igangsatte granskning. I sin rapport skrev havarikommisjonen at svikt i en motor på et helikopter skjer med jevne mellomrom og at det ikke kan unngås. Grunnen til at denne situasjonen utviklet seg til en alvorlig hendelse var fordi besetningen tolket signaler og alarmer feil. Basert på indikasjoner reduserte de effekten på feil motor, noe som medførte at helikopteret i en periode praktisk talt var uten motoreffekt.[REMOVE]Fotnote: Havarikommisjonen for sivil luftfart. (2000. 14. juni). Alvorlig luftfartshendelse i Nordsjøen ved A 47, 20. oktober 1998, med Eurocopter AS 332L Super Puma, LN-OND. (RAP 28/2000). Hentet fra https://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2000-28 Problemet var at de to motorene var koblet til en felles girboks. Det kan gjøre det vanskelig å avdekke hvilken motor som feiler.

Erfaringen fra året før, da det i september 1997 inntraff en helikopterstyrt i Norskehavet og tolv personer omkom, kan ha påvirket pilotenes valg, og bidratt til at det ble trukket for raske beslutninger. Det var en Eurocopter Super Puma operert av Norsk Helikopter på vei til Norne-plattformen, som styrtet.

HSL konkluderte med at det var behov for treningsprogram for å øke besetningens muligheter til å håndtere situasjoner hvor det kunne oppstå problemer med motorene. De tilrådde også utbedring av varsellysene på Super Puma-helikoptrene.

Tilliten til Super Puma ble tynnslitt

Historie, 1998, helikopter nødlander på sola,
Pumpeplattform Helikopter av typen Super Puma, står på helidekket til pumpeplattformen Norpipe 37/4 A. Foto: Kristin Øye Gjerde/Norsk Oljemuseum

Fagforeningene gikk raskt ut og varslet om sin sviktende tillit til Super Puma helikoptrene. Det hadde vært flere situasjoner med denne type helikopter. Og med Norne-ulykken friskt i minne var det mange som var redde for helikopterturen. [REMOVE]Fotnote: Storhaug, EE. (1998. 23. oktober). Misliker Super Puma. Stavanger Aftenblad, s.2.

Det var tilliten til helikoptertypen og ikke til Norsk Helikopter som var svekket. Fagforeningene roste selskapet for måten de hadde fulgt opp situasjonene. «Vi synes Norsk Helikopters systematiske oppfølging av denne og andre episoder er beroligende, men vi har begrenset tillit til flytypen etter Norneulykken og nødlandingen utenfor Egersund. De siste hendelsene er med på å svekke tilliten ytterligere, så vi ser fram til at Super Puma kan erstattes av mer moderne maskiner», sa Terje Johansen i NOPEF til NTB.[REMOVE]Fotnote: Veigård, E. (1998, 22. oktober). Vibrasjoner i helikopteret fem dager før nødlanding. NTB

En annen side av saken

Fagforeningen reagerte ikke bare på Super Puma-helikoptrene, men også på mengden flygninger til og fra Ekofisk.[REMOVE]Fotnote: Stavanger Aftenblad. (1998, 21. oktober). Urovekkende. De ønsket stans i all overflødig flygning for ikke å bli eksponert for unødvendig fare. I tillegg til turer til og fra land, brukte 150 personer helikopter daglig mellom installasjonene på feltet.

Ledelsen i Phillips Petroleum hadde hyppige møter med fagforeningen for å finne ut hvordan antallet transporter kunne reduseres.

OD vurderer helikoptertransporten på Ekofisk

Fra 7-7 til 2-4, forsidebilde,
Offshore-arbeiderne ankommer plattformen for en ny arbeidsperiode. Foto: Kjetil Alsvik/ConocoPhillips

Ekofisk-komiteen opplevde likevel ikke å få gjennomslag hos operatøren og tok problemet opp med Oljedirektoratet (OD) som så alvorlig på henvendelsen. At så mange som 150 oljearbeidere daglig måtte bruke helikopter mellom arbeidsplassene på Ekofisk-installasjonene var ikke innenfor avtalen, mente fagforeningen.

OD henvendte seg til Phillips og henstilte om å stanse den omfattende trafikken mellom plattformene på feltet. Phillips fulgte nå opp og klarte innen kort tid å halvere shuttletrafikken internt på feltet.[REMOVE]Fotnote: Kvålvåg, SH. (1998, 6. november). Helikoptertrafikk halveres. Stavanger Aftenblad.

Ekofisk II offisielt åpnet!Ekofisk-komiteen inn i NOPEF
Publisert 18. september 2019   •   Oppdatert 26. februar 2020
© Norsk Oljemuseum
close Lukk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *