Eldfisk II i drift med 2/7 SFørste brønn på en fast installasjon plugget for godt

Løpsk lekter truet Valhall og Ekofisk

person Norsk Oljemuseum
I romjulen 2015 oppsto en dramatisk situasjon i den sørlige delen av norsk sokkel sør for Eldfisk og Valhall. Lekteren Eide Barge og slepefartøyet Eide Wrestler var på vei fra Spania til Sunnhordland etter et oppdrag for den tyske marinen i Tunisia. Da slepet gikk gjennom den engelske kanal blåste det kraftig opp. Den ubemannede lekteren som var 110 meter lang, 30 meter bred og 30 meter høy slet seg løs fra slepefartøyet.
— Stormfulle dager på Ekofsik-feltet. Foto: Husmo Foto/Norsk Oljemuseum
© Norsk Oljemuseum

Det var midtvinters og mørkt, det blåste stiv til sterk kuling og en gjennomsnittlig bølgehøyde på 4 meter. Lekteren drev rundt uten styring i et område nær Valhall og Ekofisk.

En sterk opplevelse

Plattformsjef Knut Ove Kristensen omtaler hendelsen som den sterkeste opplevelsen han har hatt i sin 24 år lange karriere på Ekofisk: «Da var jeg ikke i seng på 48 timer». Han forteller:

«Vi fikk varsel ganske tidlig om denne ‘bargen’. Da hadde vi relativt god margin. Det var på tysk side den slet seg. Vi mobiliserte beredskapsorganisasjonen på land som hjalp å beregne driftbanen til denne lekteren. Den gikk jo ikke beint. Den hadde ikke fremdrift, men gikk med vær og vind.

Folk om bord visste ingenting. Men så kom det informasjon fra land om kvelden om at dette er for risikabelt. Da tok jeg en beslutning halv to om natten. Jeg gikk ned på kontoret – og trykte på alarmen og sa over høyttaler til folk at vi har en spesiell situasjon som jeg ønsker å forklare, og ba alle komme til oppholdsrommet. Jeg kan love at det var ikke mange minuttene før alle var nede.

Da var det tøft. Da skal du holde roen og holde psyken på plass, virke overbevisende og inngi tillit. Jeg forklarte situasjonen at vi ville få anslag hvis lekteren traff oss, og at vi hadde gjort klart til å avbemanne hele Eldfisk komplekset.

Vi hadde to jackup-rigger liggende på Eldfisk i tillegg. Til sammen var det nesten 300 mann om bord. Jeg ringte første til de to OIM-ene (plattformsjefene) på boreriggene og sa at vi måtte sikre situasjonen. De måtte trekke seg ut og gjøre klart for avbemanning. «Ja, men…» «Ikke noe ja, men …» sa jeg. Da var det jeg som var plattformsjef. Og i den situasjonen kunne jeg overstyre de andre plattformsjefene. De var tross alt gjester på «mitt» kompleks. Da var de overgitt!

Vi kjørte full avbemanning. Stengte ned, trygget last, fikk vekk alt som kunne dette ned. Hvis den traff, ville det gå fryktelig galt. Så kjørte vi alt som var tilgjengelig av helikopter med folk til land, til Ekofisk- komplekset og til Ekofisk Kilo-Bravo.

Tilsvarende gjorde våre kolleger på Valhall, som vi kunne se over til, som også ligger der sør på norsk sokkel.

Da klokken var ni om morgenen passerte lekteren mellom oss på Eldfisk og flanke nord på Valhall. Da sto vi på dekk. Det var bare 11 mann om bord. Det var minimumsbemanning – jeg og beredskapsgruppen. Da sto vi med helikopteret – klar til å gå om bord.

Så gikk lekteren forbi oss med en nautisk mils (1852 meter) avstand. Var veldig glad for at den ikke traff oss.»[REMOVE]Fotnote: Knut Ove Kristensen i intervju med Kjersti Melberg og Kristin Øye Gjerde, 12.09.2019.

Situasjonen under kontroll

Under evakueringen ble nærmere 400 oljearbeidere fløyet ut av Valhall og Eldfisk. Fra Eldfisk ble 95 av de ansatte fløyet til land, mens de øvrige ble fraktet til andre plattformer i området som ikke lå i faresonen.

Etter at lekteren hadde passert Eldfisk og Valhall drev den videre. Det tok enda et døgn før situasjonen kom under kontroll. Redningsmannskaper klarte å komme om bord på lekteren og fikk festet trosser slik at den kunne slepes mot land av ankerhåndteringsfartøyet Siem Garnet. På nyttårsaften da slepet hadde nådd roligere farvann, ble lekteren koblet om og slept videre av fartøyet Eide Wrestler, som opprinnelig hadde lekteren på slep.

“Dette er hendelser som ikke skal skje, men som dessverre skjer av og til. Været har vært ekstremt”, sa Georg Eide, styreleder og daglig leder i Eide Marine, som eide lekteren. [REMOVE]Fotnote: NTB, 31.12.2015, “Løpsk lekter slepes mot land”

Knut Ove Kristensen som hadde kjent på ansvaret i situasjonen syntes direktøren for Eide Offshore tok litt lett på det da han uttalte til media at «den traff jo ingen ting». Da tenkte han ikke på alle tiltakene den hadde forårsaket pluss produksjonstap osv. Etterpå ble det en sak av dette i rettssystemet som ble avgjort gjennom et forlik.

For Kristensen føltes det godt å få skryt etter evakueringen der ute. «Når du er i en sånn situasjon må du handle ut ifra det du føler og tror i den situasjonen – og ikke det du vet flere måneder etterpå. Men vi er så trente så lenge på dette. Å takle det gav en følelse av mestring – sammen med en flott beredskapsorganisasjon på land. Beredskap er som krig, du gjør det du får beskjed om. Men du kjenner på det, det pumper. Du tenker på det, du har ansvar for flere hundre liv. Tar du en feil beslutning så… Men til slutt er det du som er skipper på egen skute».[REMOVE]Fotnote: Knut Ove Kristensen i intervju med Kjersti Melberg og Kristin Øye Gjerde, 12.09.2019.

Denne gangen gikk det godt. På Valhall og Ekofisk kunne produksjonen settes i gang igjen etter nedstengningen. Hendelsen hadde ikke vært helt kostnadsfri for operatørselskapene, men når det hele endte godt, var det ikke så mye å snakke om.

Eldfisk II i drift med 2/7 SFørste brønn på en fast installasjon plugget for godt
Publisert 10. september 2019   •   Oppdatert 7. januar 2020
© Norsk Oljemuseum
close Lukk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *