Bedre holdninger på EkofiskSAR-teamet i redningsoppdrag

Plattformfjerning sommeren 2011

person av Finn Harald Sandberg, Norsk Oljemuseum
Fjerningsarbeidet på Ekofisk sommersesongen 2011 startet allerede midt i april. Da forlot tungløftfartøyet Thialf Åmøyfjorden ved Stavanger med kurs for Ekofisk.
— Thialf ved Tungenes. Foto: Hanne Sirnes/ConocoPhillips
© Norsk Oljemuseum

Det hele starter med sikringsarbeid (make safe) på Cod 7/11 A. Neste plattform var Edda 2/7 C, der det ble fjernet store og komplekse dekk. Fartøyet måtte gjøre to turer til miljøbasen i Vats med moduler som til sammen veide 11 000 tonn.

historie, 2011, ny sesong med plattformfjerning,
Tungløftfartøyet, Thialf. Foto: Kjetil Alsvik/ConocoPhillips

Deretter fulgte fjerning av overbygningen på Vest Ekofisk 2/4 D, før turen gikk videre til Albuskjell 2/4 F. Her ble plattformbeina fjernet. På grunn av størrelsen ble understellet delt horisontalt i to deler offshore, før det ble brakt inn til Vats.

Fartøyet var i aktivitet til midten av august, og det ble seks turer fram og tilbake mellom Vats og Ekofisk-området i alt. Den totale mengden som ble fjernet denne sesongen var på omlag 25 000 tonn.[REMOVE]Fotnote: Pioner nr. 2 2011, «På’n igjen for fjerningskampanjen».

Bedre holdninger på EkofiskSAR-teamet i redningsoppdrag
Publisert 9. september 2019   •   Oppdatert 10. september 2019
© Norsk Oljemuseum
close Lukk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *